A számítógépet két részre oszthatjuk.
A hardver a számítógép kézzel fogható részeinek összessége.
A szoftver a hardvert működtető programok és adatok összessége.
A hardver két részre osztható:
A központ egységet háromféle képen is szokták értelmezni. Ha közbeékeljük a „feldolgozó” szót, akkor pedig csak a processzort szokás érteni alatta. Az első megközelítés szerint a központi egység a processzor és a memória. A másik megközelítés szerint a központi egység minden ami az alaplapon található. Itt megint jó kérdés, hogy bővítőkártyákkal együtt, vagy nélkülük? A harmadik megközelítés szerint minden ami számítógép házban van. Minden más periféria. Nem könnyű eligazodni, az ilyen gyorsan fejlődő „világban”. Nem tehetünk mást, minthogy vesszük az egyik megközelítést, és megállapodunk abban, hogy mi ezt használjuk.
Vannak akik úgy osztályozzák a perifériákat, hogy
beviteli eszközök | kiviteli eszközök | be/kiviteli eszközök |
Ez is egy jó megközelítés lehetséges.
Jó kérdés lehet, hogy hova kerül a fenti esetben a hálózati, a hang, vagy más kártya, amelyet az alaplapba illesztünk. És mi van, ha beleépítik az alaplapba?
Sorolhatjuk a fentiek alapján a központi egységbe még a következőket:
A központi egység két fő részre osztható:
De ide sorolható az alaplapon az órajel generátor, a DMA vezérlő, az északi híd, a déli híd.
A Perifériákat csoportosítani szoktuk az adatáramlás iránya szerint:
A számítógép „agya”, amely beolvassa, értelmezi az utasításokat, számításokat végez, vezérel.
A processzor részei | |
---|---|
ALU | Arithmetic and Logical Unit - Aritmetikai és Logikai Egység |
FPU | Floating Point Unit - Lebegőpontos műveleteket végző egység |
AGU | Address Generation Unit - Címszámító egység |
CU | Control Unit - Vezérlőegység |
Regiszter | Register - Gyorselérésű memória |
Buszvezérlő | A regisztert és más adattárolók közötti buszrendszert irányítja |
Cache | Gyorsítótár |
Az első Intel alapú processzorok nem tartalmaztak FPU-t. Ma már minden processzor része.
Először RISC processzorokat alkalmaztak, aztán CISC. Később a CISC bonyolultsága miatt, visszatértek a RISC-re. Ma már keverednek a technológiák.
A processzor szóhossza meghatározza mekkora számokkal képes számolni. A szóhossz a regiszterekben elhelyezhető számok nagyságával megegyezik.
A 16 bites processzor regisztereibe a legnagyobb elhelyezhető szám 16 bites, azaz 2 byte nagyságú. 32 bites processzor esetén 4 byte-os számokkal tudunk dolgozni, stb.
16 bites | 2 byte |
32 bites | 4 byte |
64 bites | 8 byte |
Manapság egyre több 64 bites számítógép. A 64 bit kihasználásához azonban olyan operációs rendszerre van szükség, amely ezt képes kihasználni.
Például a Debian GNU/Linux rendszerből 64 bites gép esetén az AMD64 kódnevű telepítőt kell választani. Ha Intel processzorunk van, akkor is. A 32 bites változat az i386 kódnéven található meg.
A regiszterek tulajdonképpen gyors elérésű memóriák.
Egy 16 bites processzor regiszterei:
A 32 bites regiszterek nevei elé egy „E” betűt szokás tenni:
EAX, EBX, ECX, EDX
A 64 bites regiszterek nevei elé egy „R” betűt szokás tenni:
RAX, RBX, RCX, RDX
A buszok központi egységet kötik össze a bővítményekkel és a külső perifériákkal. A belső egységeket az „északi-híd” néven ismert áramkör vezérli. A külső egységeket a „déli-híd” néven ismert áramkör vezérli.
A programokat a merevlemezen tároljuk, de a processzor futtatja. A kettő között nagyon nagy a sebességbeli különbség. A merevlemez nagyon lassú a processzorhoz képes. Ugyanakkor a tárolókapacitásuk fordítottan arányos. A processzorban nagyon kevés a hely. Egy processzor egyszerre egyetlen utasítást képes tárolni.
A fentiek miatt a programok futtatáskor egy sor köztes memórián mennek keresztül. Amikor elindul egy program, vagy az egész része, vagy a főbb moduljai betöltődnek a memóriába. Ekkor már futó programként emlegetjük. A memória és a processzor közötti még mindig nagy a sebesség és a tárolókapacitásbeli különbség. E gyorsabb végrehajtás érdekében átmeneti tárakat iktatnak a processzor és a memória közzé. Ebből legfeljebb 3 szokott lenni, L1 cache, L2 cache, L3 cache.
Az L1 cache a leggyorsabb, így ebből kerülnek a processzorba az utasítások.