Tartalomjegyzék
Szoftvertervezés
- Szerző: Sallai András
- Copyright © Sallai András, 2014
- Licenc: GNU Free Documentation License 1.3
- Web: http://szit.hu
Szoftvertervezés folyamata
Szoftverkövetelmények
Követelmények meghatározása
Felhasználói követelmények
Technikai részletek nélküli leírás.
- funkcionális
- nem funkcionális - megszorítások
Rendszerkövetelmények
Részletes leírás.
- funkcionális
- nem funkcionális - megszorítások
- termék követelmények
- hatékonyság
- megbízhatóság
- hordozhatósági
- szervezeti követelmények
- szállítási
- megvalósítási
- szabvánnyal kapcsolatos
- külső követelmények
- jogi
- etikai
- együttműködési
A követelményelemzés eszközei
- interjú
- kérdőív
- nyílt kérdőív - nincs előre megadott válasz
- zárt kérdőív - a válaszok előre adottak
- vegyes kérdőív
- dokumentumok gyűjtése, elemzése
- ötletbörzék szervezése
- etnográfia
- a felhasználók tevékenységeinek figyelése
- hasonlóságok kutatása más rendszerekkel
- gyakorlat az adott területen
- diagram készítése - ok-okozati összefüggések rajzolása
Ügyelni kell az ellentmondások feldolgozására.
Megvalósíthatósági tanulmány
A követelménytervezés első lépése.
A megvalósíthatósági tanulmány bemenetei a rendszer körvonalazott leírása és a kezdeti üzleti követelmények.
A kimenet egy rövid, tömör dokumentum, amely a következő kérdésekre keresi a választ:
- Az ügyfél célkitűzéseit támogatja a szoftver?
- Megvalósítható-e az adott technológia, költségvetés és ütemezés mellett?
- A már meglévő rendszerekkel integrálható?
Követelmény specifikáció
A kívánt eljárások hivatalos leírása. Része lehet a felhasználói és a rendszerkövetelmények. A követelmény specifikáció az alapja az ügyfél és a szoftverfejlesztő között létrejövő szerződésnek.
Kik használják a követelmény specifikációt?
- megrendelő
- menedzserek
- rendszertervezők
- rendszerteszt tervezők
- rendszerkarbantartás tervezők
A követelmény dokumentumot szabvány is előírja: IEEE/ANSI 830-1993
- Bevezetés
- célok
- felhasználási terület
- szakkifejezések
- rövidítések
- más dokumentumokra hivatkozások
- a dokumentum hátralévő részéről áttekintés
- Általános leírás
- miért van szükség a termékre
- funkciók
- használati jellemzők
- megszorítások
- feltételezések és függőségek
- Speciális követelmények
- más rendszerekhez kapcsolódás lehetőségei
- Függelék
- hardver leírás
- adatbázis leírás
- Tárgymutató
- hagyományos betűrendes
- funkciók
- diagramok indexe
A papír prototípus
A papír prototípusról
Egy papírra rajzoljuk le a felülettel vagy más terveinkkel kapcsolatos elképzeléseinket.
Egy széles körben alkalmazott módszer a felhasználó-központú tervezési folyamatban. Az eldobható, kézzel rajzolt prototípusoknak nagy jelentősége van.
A papír prototípus az egyszerűsége ellenére nagyon fontos lehet a tervezési, tesztelési folyamatban, amelynek eredménye egy jobb termék. A papír prototípus hasznosságát sok szakember támassza alá.
A papír prototípus pénzt és időt takarít meg. Lehetővé teszi a fejlesztők számára a felület tesztelését.
Mikor használjuk?
- Amikor a tervező eszközök éppen nem állnak rendelkezésre.
- A fejlesztésben kevésbé jártas csapattagok is részt vehessenek a felület kialakításában.
- A tervezés nagy rajzokat eredményez.
Architekturális tervezés
Egy magas szintű terv, amelyben meghatározzuk az elkészítendő rendszereket és alrendszereket.
Az architektúra a komponensek és a közöttük lévő kapcsolat.
Leírjuk vagy rajzoljuk milyen komponensek vannak és azok között van-e kapcsolat.
A következő kérdések segítenek az architekturális tervezésben.
- Létezik már hasonló rendszer?
- Milyen tárolási modell alkalmazunk?
- az alrendszerek saját adatbázist használnak
- központi adatbázis használata
- Milyen meghibásodási lehetőségek vannak?
- Milyen biztonsági elveket kövessünk, ezeket hogyan teszteljük?
- Mit naplózzunk és hova?
- Kelle-e menteni, ki, mikor, hova?
A következőkben UML segítségével megrajzolt terveket látunk:
Egy konkrét megvalósított rendszer kész levelezőrendszer rendszer:
Szoftver specifikáció
Minőségi követelmények
Mire kell gondolni?
- szabványok
- hibajegyek kezelése
- verziókövetés
- tesztelés
- biztonság
Példa specifikáció
A szoftvernek a következő funkciókat kell tudnia.
- felhasználók kezelése
- felhasználók csoportokra bontása
- felhasználói adminisztráció
- bejelentkezés
- áru kezelése
- eladás
- számlázás
- naplózás
- kimutatás készítés
Felhasználók kezelése
A szoftvert csak felhasználói azonosítás után lehet elérni, amely felhasználónév jelszó párost jelent. A felhasználók MySQL adatbázisban vannak tárolva, titkosítva. A felhasználók csoportokra oszthatók, minden csoport más más felületet érhet el. A következő csoportok vannak:
- vezetés
- dolgozó
- pénztáros
- admin
A felhasználók adminisztrálást a rendszergazda végzi, az adminisztrációs felületen. A rendszergazda a szoftver bármely felületét elérheti, de eladási és készletezési tevékenységet nem tud végezni. …
Interfész tervezés
Az interfész tervezésről
A felhasználói interfészt mindig a felhasználóhoz igazítjuk. Általánosságban a következő elveket fogalmazhatjuk meg:
- a felhasználók ismereteihez tervezzük a felületet
- konzisztens felületek - a felületek, menük legyenek hasonlóak
- a viselkedés is legyen hasonló
- legyen útmutató (help rendszer)
- számítsunk a felhasználói hibákra
- akadálymentesítési lehetőség
- visszavonási lehetőség
- egyszerűség
- a túlzott effektek kerülése
Adatbevitel felületeken fontos helyes sorrend. Fentről lefele, jobbról balra haladjon. A következő képen egy jó sorrendet látunk:
Helytelen össze-vissza ugrálás.
A bevitt adatokat ellenőrizzük.
- szintaktikai
- szemantikai - Az adtok megfelelő intervallumba esnek?
A hibákról tájékoztatjuk a felhasználót.
UCD
Az UCD-ről
A User-centered design szavakból alkotott betűszó.
Tágabb értelemben felhasználói felület tervezés egy típusa, ahol a felhasználói kívánságok nagy figyelmet kapnak.
Szabvány
A tervezési folyamatot az ISO is szabványba foglalta. A szabvány száma: ISO 9241-210, 2010
Az alapelvek
Az ISO szabvány hat alapelvet ír le:
- A tervezés a felhasználók, a feladatok és a környezet konkrét megismerésével folyik.
- A felhasználók is részt vesznek a tervezés egyes szakaszaiban.
- A felületet a felhasználók is értékelik.
- A folyamat ismétlődik.
- A tervezésben a teljes felhasználói élménnyel foglalkozunk.
- A projektben résztvevők többféle tudományos nézőponttal és készségekkel rendelkeznek.
Kérdések
A következő kérdések segítenek a megvalósításban:
- Kik a felhasználók?
- Mik a felhasználók feladati és céljai?
- Milyen szinten van a felhasználók szakértelme?
- Milyen funkciókra van szüksége a felhasználóknak?
- Milyen információkra és milyen formában lehet szüksége a felhasználóknak?
- Mit gondolnak a felhasználók, hogyan kellene működnie az egésznek?
- Milyen különös körülmények merülhetnek fel?
- A felhasználók más feladatokat is végeznek?
- A felhasználói felületnek kezelnie kell olyan beviteli módokat mint érintés, beszéd, gesztusok, irányok?
Fontos elemek
Láttatás
A felhasználók jól átlátható programmodellel találják magukat szembe. A navigációs lehetőségek legyenek kiemelve. A felhasználók számára azonnal derüljön ki mit tehetnek meg és mit nem.
Olvashatóság
A szöveg legyen olvasható. Szükséges a megfelelő tipográfiai ismeret. Tudni kell milyen fontokat érdemes használni, mikor engedhetünk meg magunknak díszes fontokat. A fontok esetén a sans serif használata ajánlott 10-12 pixeles nagyságban. Serif esetén 12-16 pixeles méretek az ajánlottak. Növeli az olvashatóságot a megfelelő kontraszt. A legolvashatóbb sötét szöveg világos háttéren.
Nyelv
A nyelv megválasztásánál a megcélzott felhasználók döntőek. A mondatok legyenek rövidek, szerkezetük legyen egyszerű. Kivételt képezhet, ha valamiféle szakzsargon miatt bővebb kifejtés szükséges. Passzív mondatszerkezetek helyett az aktív szerkezetek és igék használata ajánlott főnevek és névszók helyett.
- Aktív mondat: Az fájl letöltődött.
- Passzív mondat: A fájl le van töltve.
A felhasználói központú tervezés egyéb eszközei
Személy
Egy kitalált személy a felhasználó minden tulajdonságával.
Forgatókönyv
Bizonyos események sorozata amely az adott személlyel kapcsolatos.
Használati eset
Egy kölcsönhatás a felhasználó és a világ között.
Az érzelmekről
A fejlesztett felületet jó esetben élvezetes használni. A felület megtervezése ezért kiemelt fontossággal jár.