Tartalomjegyzék
Objektum Orientált Tervezés
- Szerző: Sallai András
- Copyright © 2014, Sallai András
- Szerkesztve: 2024
- Licenc: CC BY-SA 4.0
- Web: https://szit.hu
A szoftver készítés folyamata
Fogalmak
Általános | Konkrét |
---|---|
Osztály | Objektum példány instancia |
Dolgozó | Jóska |
Az osztály valamilyen szempontból összetartozó elemeket képvisel. Az objektum az osztály egy konkrét példánya. Egy osztály tulajdonságokból (attribútum) és viselkedésekből (műveletek) áll.
- Osztály
- tulajdonságok (attribútumok)
- viselkedések (műveletek)
A Java osztályhierarchia részlet
Az osztályok hierarchiába szerveződnek.
Minden osztály az Objekt ősosztályból származik, ez a gyökérosztály.
Sarga Zrt példa
- + public - látható a külső objektumok számára
- - private - csak az adott objektum számára elérhető
- # protected - gyermek és barát osztályok számára elérhető
A háttérben minden megalkotott és gyökér osztálynak kinevezett osztálynak is van egy Object nevű őse. Ez a kapcsolat akkor is létrejön, ha nem jelöljük örökléssel.
Vegyük például a Szemely osztályt:
A háttérben olyan, mintha ezt csináltuk volna:
Vegyünk egy Employee nevű osztályt, ahol szintén nem állítunk be öröklést:
- Employee.java
class Employee { Integer id; String name; String city; Double salary; LocalDate birth; }
Iskola példa
Tervezési stratégia
Az OOP programozás során egy-egy osztályt úgy alakítsunk ki, hogy egy osztály csak egy dologért legyen felelős. Angolul ezt Single Responsibility Principle, röviden SRP-nek nevezzük, magyarul egyedüli felelősség elve.