Tartalomjegyzék
GIMP technikák
- Szerző: Sallai András
- Copyright © Sallai András, 2009, 2013, 2014
- Licenc: GNU Free Documentation License 1.3
- Web: http://szit.hu
Billentyűkombinációk
Tab | Az eszköztár ablakok elrejtése/mutatása |
Ecsethasználat
Egyenes vonalak rajzolása
- Bal egér gomb kattintás
- Shift lenyomom
- Bal egér gomb kattntás
Ecset dinamika
Régebbi GIMP változatokban az Ecsetdinamika nincs magyarra fordítva, ezért azt felirat:
- Brush dynamics
Átlátszóság változtatása
Hópehely rajzolása
- Ecset eszköz
- Shift + Ctrl + B (Ecset ablak)
- Távolság: 200
- Ecset dinamika (2.6-os GIMP-től
- Véletlen ↔ Méret (beállítom jelölőnégyzettel)
- Véletlen ↔ Átlátszóság (beállítom jelölőnégyzettel)
- Elszórás (beállítom jelölőnégyzettel)
- Mennyiség: 5,00
- Festhetem a hópelyheket
GIMP ecset
Az ecsetek kiterjesztése:
.gbr
Az ecsetkönyvtárban azonban használható még:
.gih (GIMP animált ecset) .abr (De használhatók Photoshophoz gyártott ecsetek is)
Az alábbi könyvtárak egyikébe kell másolnunk operációs rendszertől függően:
Linux
~/.gimp-2.6/brushes
XP
C:\Documents and Settings\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes
W7
C:\Users\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes
Ecsetek
Saját ecset
- Amit a vágólapra teszünk az rögtön ecsetékén használható
- Ha elmentünk egy képet ecsetnek, akkor mentsük gbr kiterjesztéssel.
- .gbr
Alakzatok rajzolása
Kör rajzolása
- Ecset
- Ellipszis-kijelölési eszköz
- Shiftet nyomva tartom és meghúzom az ellipszist (szabályos kört kapok)
- Kijelölés menü → Kijelölés-szerkesztő menüpont
- Jobb alsó sarokban az utolsó ikon a Végigrajzolás
A szabályos kör rajzolása úgy is történhet, hogy az Ellipszis-kijelölő eszköznél nem a Shiftet tartom nyomva, hanem beállítom a következőt
Rögzített -> Méretarány
Útvonalak
Kijelölés útvonallá alakítása
Útvonalablakban jobbról a harmadik ikon.
Ha szerkeszteni szeretnénk:
- Kapcsoljuk be az útvonal láthatóságát az előtte lévő szemmel
- Kattintsunk a képablakban az útvonalra. Erre megjelennek a szerkesztőpontok
- Törlés: Shift + Ctrl + bal egér
Útvonal bezárása
Ha az útvonalat kijelöléssé alakítjuk az automatikusan bezáródik.
Az útvonalat viszont magunk is bezárhatjuk:
- Az utolsó pont után nyomjuk le a Ctrl billentyűt
- Vigyük a az egeret az első pont felé
- Figyeljük meg, hogy végtelen jel jelenik meg
- Kattintsunk a kezdőpontba, amikor a végtelen jel látszik
Útvonal pont hozzáadása
Ctrl + bal egér
Útvonal pont törlése
Shift + Ctrl + bal egér
Útvonal pontjainak forgató négyzetei
Ha egy útvonal egyik csomópontjából nem tudjuk kihúzni a forgatónégyzetet, akkor használjuk a következő billentyűkombinációt:
Ctrl + t
Animáció
A réteg nevében beállítjuk meddig látszódjon, majd legyen lecserélve.
Az egyes rétegek nevei
- A1 (100ms)(replace)
- A2 (100ms)(replace)
- A3 (100ms)(replace)
- A4 (100ms)(replace)
- A5 (100ms)(replace)
stb.
Ha átlóban, egyenesvonalon mozgatunk egy labdát, az árnyékát pedig mindig eltávolítjuk tőle egy szinuszgörbe mentén, akkor pattogó labda hatás jön létre.
RGB csatornák felcserélése
GIMP verzió: 2.6.x
Színek → Komponensek → Szétbontás
Létrejön egy új kép, amelynek három rétege lesz.
Színek → Komponensek → Összevonás
Itt kicseréljük, például a vörösnél a kék réteg legyen A kéknél a vörös réteg legyen.
Kép gömbölyű szélekkel, kerekített sarokkal
Szűrők -> Dekor -> Gömbölyített sarok ...
Kijelölöm az új ablakban a képréteget, majd:
Szűrők -> Dekor -> Lesarkítás ...
Kép sötétebb körbe
- A kontrasztot erősebbre veszem
- egyik lehetőség: Színek → Fényerő kontraszt
- másik lehetőség: Színek → Görbék (az alsó harmadból jobbra lefel, a felső harmadból felfele húzom)
- Szűrők → Torzítás → Lencse-torzítás …
- Pl.:
- Fő: -49
- Szél: -23
- Nagyítás: -8
- Fényesítés: -49
Csillagecset készítés
Ecsetek ablakot megjelenítem.
Shift + Ctrl + B
Az egyik ecseten jobb egér gomb.
Ecset kétszerezése
Egy ecsetszerkesztő ablak jelenik meg
Formánál jelöljük a „Gyémánt” formát.
- Sugár: 50
- Csúcsok: 5
- Élesség: 0,51
- Méretarány: 4,7
- Dölésszög: 19,5
- Távolság: 20,0
Beállítjuk az ecset nevét.
Az ecsetszerkesztőt bezárhatjuk, elkészült.
Réteg
Réteg zárolása
A réteget azért szoktunk zárolni, hogy a következő műveletek a már megfestett területen működjenek, az átlátszó területen ne.
Rétegek láthatósága
Ha csak egy réteget szeretnénk látni, akkor a következőt tegyék: A Shift-et lenyomom, majd kattintok arra a képre amelyet önmagában szeretnék látni. A többi kép bekapcsolás ugyanígy: Az egyetlen látható kép felett kattintok, és a többi is láthatóvá
Kijelölés
Útvonallá alakítás
Kijelölés -> Útvonallá alakítás
Vissza az útvonalablakban.
Csatornába mentés
Kijelölés -> Mentés csatornába
Vissza a Csatorna ablakban.
Tüzes betűk
A tüzes betűkhöz használhatjuk az FX-foundry scriptet.
- Letölthető innen: http://gimpfx-foundry.sourceforge.net
- Másoljuk a ~/.gimp-2.6/scripts/ könyvtárba Linuxon az scm fájlokat. Windowson keressük meg a scripts könyvtárat.
- A GIMP indítás után FX-Foundry menüpont jelenik meg.
- Készítsünk egy új rétegre egy feliratot.
- Fésüljük rá a feliratot az üres rétegre.
- FX-Foundry menü, Animation almenü, Fire animator menüpont.
- Próbáljuk ki a Szűrők → Animáció → Lejátszás… menüponton keresztül.
- Optimalizáljuk: Szűrők → Animáció → Optimalizálás (GIF-hez)
- Mentéskor kattintsunk a „Mentés animációként” rádiógombra.
Rácskészítés
- Kezdjünk egy új átlátszó réteggel
- Feket-fehér színek legyenek beállítva
- Vízszintes lamellák készítése
- Szűrők → Torzítás → Lamellák…
- Beállítások
- Irány: Vízszintes
- Elmozdítás: 50
- Szakaszok száma: 23
- OK. Elkészült vízszintesen
- Most újra csináljuk függőlegesen
- Szűrők → Torzítás → Lamellák …
- Beállítások:
- Irány: Függőleges
- Többi beállítás marad 50 és 23
- OK.
- A négyzetrács elkészült
- Most szinezhetünk
- Először jelöljük ki az üres részeket
- Szín szerinti kijelölő eszköz
- Belekattintok egy üres részbe és máris színezhetek
- A többi részt úgy színezhetjük, ha invertáljuk a kijelölést
Görbe vonalak
- Új képméretű réteg
- Méretezzük át legalább félszer nagyobbra
- Réteg → Réteg átméretezése…
- A kép így automatikusan középen van
- görbe vonalaknak pedig nagyobb hely kell, hogy a a végeken a „csomók” ne essenek a rajzvászonra
- Egy görbe rajzolása
- Útvonal eszközzel kattintsunk a képen kívül baloldalon
- A másik pont legyen a képen kívül jobboldalon
- Görbítsük meg a vonalat tetszés szerint
- Előtérszín
- amilyen színűre szeretnénk a vonalat állítsuk be
- Rajzoljuk körbe az útvonalat
- 2-es ecsetméret ehhez megfelel
- Mossuk el Gaussal
- Elmosás → Gauss-elmosás…
- Vízszintes: 2,0
- Függőleges: 2,0
- Szűrők → Torzítás → I-görbítés
- Deformálási sugár: 100
- Egérkattintással és húzással készítsük el hova görbítünk
- Animálás fül
- Animálás jelölőnégyzet
- Képkockák száma: 10
- Ha kell összefésüljük, tükrözzük, stb.
- A 0. képkocka nevű réteg megegyezik az eredeti egyetlen vonal réteggel, ezért az eredeti akár törölhető is.
Hullámos szöveg
Hullámos vagy görbe szöveg előállítása.
Tegyük a képre a kívánt szöveget. Ügyeljünk, arra, hogy a szöveg réteg legyen az aktív. Ezek után:
- Szűrők → Torzítás → Görbítés egy görbe szerint…
A szöveg felső és alsó szegélyének külön-külön fogjuk állítani. Keressük meg a következő részt: „Ennek a szegélynek a görbéje”. Alapértelmezetten a felső görbét állíthatjuk, ennek megfelelően be van jelölve a „Felső” nevű rádiógomb. Az alsóra kattintva a szöveg alsó szegélyét állíthatjuk.