Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


oktatas:grafika:gimp_technikak

< Grafika

GIMP technikák

  • Szerző: Sallai András
  • Copyright © Sallai András, 2009, 2013, 2014
  • Licenc: GNU Free Documentation License 1.3

Billentyűkombinációk

Tab Az eszköztár ablakok elrejtése/mutatása

Ecsethasználat

Egyenes vonalak rajzolása

  • Bal egér gomb kattintás
  • Shift lenyomom
  • Bal egér gomb kattntás

Ecset dinamika

Régebbi GIMP változatokban az Ecsetdinamika nincs magyarra fordítva, ezért azt felirat:

  • Brush dynamics

Átlátszóság változtatása

Hópehely rajzolása

  • Ecset eszköz
  • Shift + Ctrl + B (Ecset ablak)
    • Távolság: 200
  • Ecset dinamika (2.6-os GIMP-től
    • Véletlen ↔ Méret (beállítom jelölőnégyzettel)
    • Véletlen ↔ Átlátszóság (beállítom jelölőnégyzettel)
  • Elszórás (beállítom jelölőnégyzettel)
    • Mennyiség: 5,00
  • Festhetem a hópelyheket

GIMP ecset

Az ecsetek kiterjesztése:

.gbr

Az ecsetkönyvtárban azonban használható még:

.gih (GIMP animált ecset)
.abr (De használhatók Photoshophoz gyártott ecsetek is)

Az alábbi könyvtárak egyikébe kell másolnunk operációs rendszertől függően:

Linux

~/.gimp-2.6/brushes

XP

C:\Documents and Settings\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes

W7

C:\Users\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes

Ecsetek

Saját ecset

  1. Amit a vágólapra teszünk az rögtön ecsetékén használható
  2. Ha elmentünk egy képet ecsetnek, akkor mentsük gbr kiterjesztéssel.
    1. .gbr

Alakzatok rajzolása

Kör rajzolása

  1. Ecset
  2. Ellipszis-kijelölési eszköz
  3. Shiftet nyomva tartom és meghúzom az ellipszist (szabályos kört kapok)
  4. Kijelölés menü → Kijelölés-szerkesztő menüpont
  5. Jobb alsó sarokban az utolsó ikon a Végigrajzolás

A szabályos kör rajzolása úgy is történhet, hogy az Ellipszis-kijelölő eszköznél nem a Shiftet tartom nyomva, hanem beállítom a következőt

Rögzített -> Méretarány

Útvonalak

Kijelölés útvonallá alakítása

Útvonalablakban jobbról a harmadik ikon.

Ha szerkeszteni szeretnénk:

  • Kapcsoljuk be az útvonal láthatóságát az előtte lévő szemmel
  • Kattintsunk a képablakban az útvonalra. Erre megjelennek a szerkesztőpontok
  • Törlés: Shift + Ctrl + bal egér

Útvonal bezárása

Ha az útvonalat kijelöléssé alakítjuk az automatikusan bezáródik.

Az útvonalat viszont magunk is bezárhatjuk:

  • Az utolsó pont után nyomjuk le a Ctrl billentyűt
  • Vigyük a az egeret az első pont felé
    • Figyeljük meg, hogy végtelen jel jelenik meg
  • Kattintsunk a kezdőpontba, amikor a végtelen jel látszik

Útvonal pont hozzáadása

Ctrl + bal egér

Útvonal pont törlése

Shift + Ctrl + bal egér 

Útvonal pontjainak forgató négyzetei

Ha egy útvonal egyik csomópontjából nem tudjuk kihúzni a forgatónégyzetet, akkor használjuk a következő billentyűkombinációt:

Ctrl + t

Animáció

A réteg nevében beállítjuk meddig látszódjon, majd legyen lecserélve.

Az egyes rétegek nevei

  • A1 (100ms)(replace)
  • A2 (100ms)(replace)
  • A3 (100ms)(replace)
  • A4 (100ms)(replace)
  • A5 (100ms)(replace)

stb.

Ha átlóban, egyenesvonalon mozgatunk egy labdát, az árnyékát pedig mindig eltávolítjuk tőle egy szinuszgörbe mentén, akkor pattogó labda hatás jön létre.

RGB csatornák felcserélése

GIMP verzió: 2.6.x

Színek → Komponensek → Szétbontás

Létrejön egy új kép, amelynek három rétege lesz.

Színek → Komponensek → Összevonás

Itt kicseréljük, például a vörösnél a kék réteg legyen A kéknél a vörös réteg legyen.

Kép gömbölyű szélekkel, kerekített sarokkal

Szűrők -> Dekor -> Gömbölyített sarok ...

Kijelölöm az új ablakban a képréteget, majd:

Szűrők -> Dekor -> Lesarkítás ...

Kép sötétebb körbe

  1. A kontrasztot erősebbre veszem
    1. egyik lehetőség: Színek → Fényerő kontraszt
    2. másik lehetőség: Színek → Görbék (az alsó harmadból jobbra lefel, a felső harmadból felfele húzom)
  2. Szűrők → Torzítás → Lencse-torzítás …
    1. Pl.:
      1. Fő: -49
      2. Szél: -23
      3. Nagyítás: -8
      4. Fényesítés: -49

Csillagecset készítés

Ecsetek ablakot megjelenítem.

Shift + Ctrl + B

Az egyik ecseten jobb egér gomb.

Ecset kétszerezése

Egy ecsetszerkesztő ablak jelenik meg

Formánál jelöljük a „Gyémánt” formát.

  • Sugár: 50
  • Csúcsok: 5
  • Élesség: 0,51
  • Méretarány: 4,7
  • Dölésszög: 19,5
  • Távolság: 20,0

Beállítjuk az ecset nevét.

Az ecsetszerkesztőt bezárhatjuk, elkészült.

Réteg

Réteg zárolása

A réteget azért szoktunk zárolni, hogy a következő műveletek a már megfestett területen működjenek, az átlátszó területen ne.

Rétegek láthatósága

Ha csak egy réteget szeretnénk látni, akkor a következőt tegyék: A Shift-et lenyomom, majd kattintok arra a képre amelyet önmagában szeretnék látni. A többi kép bekapcsolás ugyanígy: Az egyetlen látható kép felett kattintok, és a többi is láthatóvá

Kijelölés

Útvonallá alakítás

Kijelölés -> Útvonallá alakítás

Vissza az útvonalablakban.

Csatornába mentés

Kijelölés -> Mentés csatornába

Vissza a Csatorna ablakban.

Tüzes betűk

A tüzes betűkhöz használhatjuk az FX-foundry scriptet.

  1. Másoljuk a ~/.gimp-2.6/scripts/ könyvtárba Linuxon az scm fájlokat. Windowson keressük meg a scripts könyvtárat.
  2. A GIMP indítás után FX-Foundry menüpont jelenik meg.
  3. Készítsünk egy új rétegre egy feliratot.
  4. Fésüljük rá a feliratot az üres rétegre.
  5. FX-Foundry menü, Animation almenü, Fire animator menüpont.
  6. Próbáljuk ki a Szűrők → Animáció → Lejátszás… menüponton keresztül.
  7. Optimalizáljuk: Szűrők → Animáció → Optimalizálás (GIF-hez)
  8. Mentéskor kattintsunk a „Mentés animációként” rádiógombra.

Rácskészítés

  1. Kezdjünk egy új átlátszó réteggel
  2. Feket-fehér színek legyenek beállítva
  3. Vízszintes lamellák készítése
    1. Szűrők → Torzítás → Lamellák…
    2. Beállítások
      1. Irány: Vízszintes
      2. Elmozdítás: 50
      3. Szakaszok száma: 23
    3. OK. Elkészült vízszintesen
  4. Most újra csináljuk függőlegesen
    1. Szűrők → Torzítás → Lamellák …
      1. Beállítások:
        1. Irány: Függőleges
      2. Többi beállítás marad 50 és 23
    2. OK.
  5. A négyzetrács elkészült
  6. Most szinezhetünk
  7. Először jelöljük ki az üres részeket
    1. Szín szerinti kijelölő eszköz
    2. Belekattintok egy üres részbe és máris színezhetek
  8. A többi részt úgy színezhetjük, ha invertáljuk a kijelölést

Görbe vonalak

  1. Új képméretű réteg
  2. Méretezzük át legalább félszer nagyobbra
    1. Réteg → Réteg átméretezése…
    2. A kép így automatikusan középen van
    3. görbe vonalaknak pedig nagyobb hely kell, hogy a a végeken a „csomók” ne essenek a rajzvászonra
  3. Egy görbe rajzolása
    1. Útvonal eszközzel kattintsunk a képen kívül baloldalon
    2. A másik pont legyen a képen kívül jobboldalon
    3. Görbítsük meg a vonalat tetszés szerint
  4. Előtérszín
    1. amilyen színűre szeretnénk a vonalat állítsuk be
  5. Rajzoljuk körbe az útvonalat
    1. 2-es ecsetméret ehhez megfelel
  6. Mossuk el Gaussal
    1. Elmosás → Gauss-elmosás…
      1. Vízszintes: 2,0
      2. Függőleges: 2,0
  7. Szűrők → Torzítás → I-görbítés
    1. Deformálási sugár: 100
    2. Egérkattintással és húzással készítsük el hova görbítünk
    3. Animálás fül
      1. Animálás jelölőnégyzet
      2. Képkockák száma: 10
  8. Ha kell összefésüljük, tükrözzük, stb.
  9. A 0. képkocka nevű réteg megegyezik az eredeti egyetlen vonal réteggel, ezért az eredeti akár törölhető is.

Hullámos szöveg

Hullámos vagy görbe szöveg előállítása.

Tegyük a képre a kívánt szöveget. Ügyeljünk, arra, hogy a szöveg réteg legyen az aktív. Ezek után:

  • Szűrők → Torzítás → Görbítés egy görbe szerint…

A szöveg felső és alsó szegélyének külön-külön fogjuk állítani. Keressük meg a következő részt: „Ennek a szegélynek a görbéje”. Alapértelmezetten a felső görbét állíthatjuk, ennek megfelelően be van jelölve a „Felső” nevű rádiógomb. Az alsóra kattintva a szöveg alsó szegélyét állíthatjuk.

Linkek

oktatas/grafika/gimp_technikak.txt · Utolsó módosítás: 2019/08/16 05:33 szerkesztette: admin