Felhasználói eszközök

Eszközök a webhelyen


oktatas:grafika:3d_modellezes:blender

< 3D modellezés

Blender

Telepítés

Windows:

choco install blender

Linux:

apt install blender

Web:

Indulás után

  • Felül van egy címsor.
  • A címsor alatt egy menüsor
  • Az ablak alján egy státuszsor

A menüsor egészen rövid:

  • Fájl Szerkesztés Render Ablak Súgó

Amit utána látunk az nem a menü része. Utána találjuk a munkaterületeket vagy angolul workspace. A munkaterületek valójában különböző módon összerakott panelek, adott munkákhoz. A panelekről lejjebb lesz szó.

Panelek

A munkaterületen panelokon dolgozhatunk. Angolul Areas néven használjuk.

Induláskor 4 panel jelenik meg.

A választható paneleket a következő ábrán láthatjuk.

Induláskor a következő négy panelt látjuk:

  • 3D Viewport
  • Idővonal (az előző alatt)
  • Áttekintő (jobb oldalon felül)
  • Tulajdonságok (jobb oldalon alul)

Minden panel bal felső sarkában van egy legördülő doboz, amire kattintva a fenti ábra láthatjuk, és választhatunk más paneleket is.

A panelek közötti elválasztóvonalat ha az egérrel megtaláljuk akkor egy kétirányú nyilat kapunk. Ekkor a bal egérgombot lenyomva azok átméretezhetők.

A 3D Viewport panel

Eszköztár

Néhány panelnak lehet eszköztára.

Alapértelmezetten az eszköztár bal oldalon megjelenik. Ki és bekapcsolható:

  • T

Nézetek

A következő nézetek állíthatók be: elölnézet, felülnézet, oldalnézet, kamera nézet.

Nézetek beállításának billentyűkombinációi:

  • Num 1 – előnézet
  • Num 3 – jobb oldali nézet
  • Num 7 – felülnézet
  • 15 fokos lépésekkel elforgatható
    • 2, 8, 4, 6
  • Num 0 – kameranézet
  • Ctrl + Num 1 - Hátulnézet
  • Ctrl + Num 3 - Oldalnézet
  • Ctrl + Num 7 - Alulnézet
  • Num 5 Váltás ortografikus és perspektívikus nézet között

Nagyítás

Közelítés és távolítás vagy nagyítás és kicsinyítés

  • + – Nagyítás
  • - – Kicsinyítés

Kényelmesebben elérhető a középső egérgomb görgetésével a funkció.

Körbejárás

A tárgy/tárgyak körbejárása a középső egérgomb nyomva tartása mellett lehetséges, egérhúzással.

A tér eltolása oldalra a Shift + középső egérgombbal lehetséges. A tér eltolása függőlegesen a Ctrl + középső egérgombbal lehetséges.

Szerkesztő mód

A Blender 3D Viewportja, alapból Objektum módban indul el. Szerkesztő módba kapcsolhatunk a „Tab” billentyű lenyomásával. A „Tab” billentyű csak akkor működik, ha az egérmutató a 3D Viewport felett van.

Szerkesztő módban az objektum minden sarokpontja ki van jelölve. A kijelölést a „A” billentyűvel vehetjük le, vagy tehetjük vissza az összesre.

Ha szeretnénk egy csoportot kijelölni, akkor vegyük előbb le a kijelölést az „A” billentyűvel, majd jelezzük a Blender számár, hogy több pontot szeretnénk kijelölni. Ezt a „B” billentyűvel tehetjük meg. Ekkor bal egér gombbal kijelölhetjük az egészet.

A síkbeli alakzat kiterjesztés

Rajzolok egy síkbeli alakzatot.

  • Add → Curve → Circle (lehet más alakzat is)
  • Átkapcsolok Object Mode módba
  • Object > Convert > Mesh
  • Átkapcsolok Edit Mode módba
  • Kijelölöm a kört
  • Nyomjunk egy E billentyűt a kiterjesztéshez.
  • Húzom valamilyen irányba

Több lapból

Ha több lapból szeretnénk az alakzatot:

  • Jelöljük ki a kört
  • Jobb egér > Subdivide

Húzás fix szögben

  • Tartsuk nyomva a Ctrl billentyűt

Ekkor pontosan függőlegesen is felhúzhatjuk, vagy nagyobb ugrássokkal dönthetjük jobbra vagy balra.

Kép készítéshez

Szín beállíátsa:

  • World properties > Felület > Szín

Ha szeretnénk a beállított színt:

  • Render Properties > Színkezelés > View Transform > Standard

Színezzük a beállítást:

  • Material properties > Felület > Base color

Billentyű kombinációk

Ctrl + U Nézetek mentése
Num 1 Előnézet
Num 3 Jobb oldali nézet
Num 7 Felülnézet
Ctrl + Num 1 Hátul nézet
Ctrl + Num 3 Bal oldali nézet
Ctrl + Num 7 Hátul nézet
Num 5 Váltás ortogonális és perspektívikus nézet között
Num 0 Kamera nézet
8-2 és 4-6 Nézet forgatása
A Minden kijelölése vagy Minden kijelölés megszüntetése
B Kijelölés gumikerettel (bal egérgomb)
B-B Kijelölés köralakban
C Kurzor a nézet közepére
Shift + C Mindent megjelenít
Szóköz Főmenü
G Eltolás
R Forgatás
S Átméretezése
S, majd X vagy Y Tükrözés
Shift + D Másolat
Jobb egérgomb Kijelölés
Shift + Jobb egérgomb Összeadó kijelölés
Ctrl+Szóköz Gizmó eltüntetése/megjelenítése
Delte Objektum törlése
Num5 Ortografikus és perspektívikus koordinátarendszer között váltás
Num1 Elölnézet
Num3 Oldalnézet
Num7 Felülnézet
A Minden kijelöl vagy semmit
E Kijelölés másolása, a kijelöléssel összekötve
Ctrl + Z Visszavonás
G Csúcspont mozgatása
R Forgatás
R majd Z Forgatás a Z tengely körül
R majd X Forgatás az X tengely körül
R majd Y Forgatás az Y tengely körül
Ctrl + egérmozgás Mozgatás közben egységenként mozgat
Shift + S Igazítás valamihez
Rajzolás
D nyomva tartva + LMB Rajzolás
D nyomva tartva + RMB Törlés
Ctrl+D nyomva tartva + LMB Vonal rajzolása
Ctrl+D nyomva tarva + RMB Több vonal rajzolása
Bézier görbék
V Sarokpont megváltoztatása
Ablakok
T Eszköztár ablak ki/be
N Tulajdonságok ablak ki/be

Blender leírások linkek

oktatas/grafika/3d_modellezes/blender.txt · Utolsó módosítás: 2024/09/27 21:26 szerkesztette: admin