Tartalomjegyzék
Blender
- Szerző: Sallai András
- Copyright © 2024, Sallai András
- Licenc: CC BY-SA 4.0
- Web: https://szit.hu
Telepítés
Indulás után
- Felül van egy címsor.
- A címsor alatt egy menüsor
- Az ablak alján egy státuszsor
A menüsor egészen rövid:
- Fájl Szerkesztés Render Ablak Súgó
Amit utána látunk az nem a menü része. Utána találjuk a munkaterületeket vagy angolul workspace. A munkaterületek valójában különböző módon összerakott panelek, adott munkákhoz. A panelekről lejjebb lesz szó.
Panelek
A munkaterületen panelokon dolgozhatunk. Angolul Areas néven használjuk.
Induláskor 4 panel jelenik meg.
A választható paneleket a következő ábrán láthatjuk.
Induláskor a következő négy panelt látjuk:
- 3D Viewport
- Idővonal (az előző alatt)
- Áttekintő (jobb oldalon felül)
- Tulajdonságok (jobb oldalon alul)
Minden panel bal felső sarkában van egy legördülő doboz, amire kattintva a fenti ábra láthatjuk, és választhatunk más paneleket is.
A panelek közötti elválasztóvonalat ha az egérrel megtaláljuk akkor egy kétirányú nyilat kapunk. Ekkor a bal egérgombot lenyomva azok átméretezhetők.
A 3D Viewport panel
Eszköztár
Néhány panelnak lehet eszköztára.
Alapértelmezetten az eszköztár bal oldalon megjelenik. Ki és bekapcsolható:
- T
Nézetek
A következő nézetek állíthatók be: elölnézet, felülnézet, oldalnézet, kamera nézet.
Nézetek beállításának billentyűkombinációi:
- Num 1 – előnézet
- Num 3 – jobb oldali nézet
- Num 7 – felülnézet
- 15 fokos lépésekkel elforgatható
- 2, 8, 4, 6
- Num 0 – kameranézet
- Ctrl + Num 1 - Hátulnézet
- Ctrl + Num 3 - Oldalnézet
- Ctrl + Num 7 - Alulnézet
- Num 5 Váltás ortografikus és perspektívikus nézet között
Nagyítás
Közelítés és távolítás vagy nagyítás és kicsinyítés
- + – Nagyítás
- - – Kicsinyítés
Kényelmesebben elérhető a középső egérgomb görgetésével a funkció.
Körbejárás
A tárgy/tárgyak körbejárása a középső egérgomb nyomva tartása mellett lehetséges, egérhúzással.
A tér eltolása oldalra a Shift + középső egérgombbal lehetséges. A tér eltolása függőlegesen a Ctrl + középső egérgombbal lehetséges.
Szerkesztő mód
A Blender 3D Viewportja, alapból Objektum módban indul el. Szerkesztő módba kapcsolhatunk a „Tab” billentyű lenyomásával. A „Tab” billentyű csak akkor működik, ha az egérmutató a 3D Viewport felett van.
Szerkesztő módban az objektum minden sarokpontja ki van jelölve. A kijelölést a „A” billentyűvel vehetjük le, vagy tehetjük vissza az összesre.
Ha szeretnénk egy csoportot kijelölni, akkor vegyük előbb le a kijelölést az „A” billentyűvel, majd jelezzük a Blender számár, hogy több pontot szeretnénk kijelölni. Ezt a „B” billentyűvel tehetjük meg. Ekkor bal egér gombbal kijelölhetjük az egészet.
A síkbeli alakzat kiterjesztés
Rajzolok egy síkbeli alakzatot.
- Add → Curve → Circle (lehet más alakzat is)
- Átkapcsolok Object Mode módba
- Object > Convert > Mesh
- Átkapcsolok Edit Mode módba
- Kijelölöm a kört
- Nyomjunk egy E billentyűt a kiterjesztéshez.
- Húzom valamilyen irányba
Több lapból
Ha több lapból szeretnénk az alakzatot:
- Jelöljük ki a kört
- Jobb egér > Subdivide
Húzás fix szögben
- Tartsuk nyomva a Ctrl billentyűt
Ekkor pontosan függőlegesen is felhúzhatjuk, vagy nagyobb ugrássokkal dönthetjük jobbra vagy balra.
Kép készítéshez
Szín beállíátsa:
- World properties > Felület > Szín
Ha szeretnénk a beállított színt:
- Render Properties > Színkezelés > View Transform > Standard
Színezzük a beállítást:
- Material properties > Felület > Base color
Billentyű kombinációk
Ctrl + U | Nézetek mentése |
Num 1 | Előnézet |
Num 3 | Jobb oldali nézet |
Num 7 | Felülnézet |
Ctrl + Num 1 | Hátul nézet |
Ctrl + Num 3 | Bal oldali nézet |
Ctrl + Num 7 | Hátul nézet |
Num 5 | Váltás ortogonális és perspektívikus nézet között |
Num 0 | Kamera nézet |
8-2 és 4-6 | Nézet forgatása |
A | Minden kijelölése vagy Minden kijelölés megszüntetése |
B | Kijelölés gumikerettel (bal egérgomb) |
B-B | Kijelölés köralakban |
C | Kurzor a nézet közepére |
Shift + C | Mindent megjelenít |
Szóköz | Főmenü |
G | Eltolás |
R | Forgatás |
S | Átméretezése |
S, majd X vagy Y | Tükrözés |
Shift + D | Másolat |
Jobb egérgomb | Kijelölés |
Shift + Jobb egérgomb | Összeadó kijelölés |
Ctrl+Szóköz | Gizmó eltüntetése/megjelenítése |
Delte | Objektum törlése |
Num5 | Ortografikus és perspektívikus koordinátarendszer között váltás |
Num1 | Elölnézet |
Num3 | Oldalnézet |
Num7 | Felülnézet |
A | Minden kijelöl vagy semmit |
E | Kijelölés másolása, a kijelöléssel összekötve |
Ctrl + Z | Visszavonás |
G | Csúcspont mozgatása |
R | Forgatás |
R majd Z | Forgatás a Z tengely körül |
R majd X | Forgatás az X tengely körül |
R majd Y | Forgatás az Y tengely körül |
Ctrl + egérmozgás | Mozgatás közben egységenként mozgat |
Shift + S | Igazítás valamihez |
Rajzolás | |
---|---|
D nyomva tartva + LMB | Rajzolás |
D nyomva tartva + RMB | Törlés |
Ctrl+D nyomva tartva + LMB | Vonal rajzolása |
Ctrl+D nyomva tarva + RMB | Több vonal rajzolása |
Bézier görbék | |
---|---|
V | Sarokpont megváltoztatása |
Ablakok | |
---|---|
T | Eszköztár ablak ki/be |
N | Tulajdonságok ablak ki/be |
Blender leírások linkek
- https://www.blender.org/ (2020)
- https://blender-archipack.org/ (Blender kiegészítő, lakás berendezéshez; 2019)
- https://p3d.in/ (Online 3D megosztások)
- https://gist.github.com/probonopd/0fab254aa0b6fc371d8db641822bd530 (Autodesk Fusion 360 in the Linux Browser)