Technikai részletek nélküli leírás.
Részletes leírás.
Ügyelni kell az ellentmondások feldolgozására.
A követelménytervezés első lépése.
A megvalósíthatósági tanulmány bemenetei a rendszer körvonalazott leírása és a kezdeti üzleti követelmények.
A kimenet egy rövid, tömör dokumentum, amely a következő kérdésekre keresi a választ:
A kívánt eljárások hivatalos leírása. Része lehet a felhasználói és a rendszerkövetelmények. A követelmény specifikáció az alapja az ügyfél és a szoftverfejlesztő között létrejövő szerződésnek.
Kik használják a követelmény specifikációt?
A követelmény dokumentumot szabvány is előírja: IEEE/ANSI 830-1993
Egy papírra rajzoljuk le a felülettel vagy más terveinkkel kapcsolatos elképzeléseinket.
Egy széles körben alkalmazott módszer a felhasználó-központú tervezési folyamatban. Az eldobható, kézzel rajzolt prototípusoknak nagy jelentősége van.
A papír prototípus az egyszerűsége ellenére nagyon fontos lehet a tervezési, tesztelési folyamatban, amelynek eredménye egy jobb termék. A papír prototípus hasznosságát sok szakember támassza alá.
A papír prototípus pénzt és időt takarít meg. Lehetővé teszi a fejlesztők számára a felület tesztelését.
Egy magas szintű terv, amelyben meghatározzuk az elkészítendő rendszereket és alrendszereket.
Az architektúra a komponensek és a közöttük lévő kapcsolat.
Leírjuk vagy rajzoljuk milyen komponensek vannak és azok között van-e kapcsolat.
A következő kérdések segítenek az architekturális tervezésben.
A következőkben UML segítségével megrajzolt terveket látunk:
Egy konkrét megvalósított rendszer kész levelezőrendszer rendszer:
Mire kell gondolni?
A szoftvernek a következő funkciókat kell tudnia.
A szoftvert csak felhasználói azonosítás után lehet elérni, amely felhasználónév jelszó párost jelent. A felhasználók MySQL adatbázisban vannak tárolva, titkosítva. A felhasználók csoportokra oszthatók, minden csoport más más felületet érhet el. A következő csoportok vannak:
A felhasználók adminisztrálást a rendszergazda végzi, az adminisztrációs felületen. A rendszergazda a szoftver bármely felületét elérheti, de eladási és készletezési tevékenységet nem tud végezni. …
A felhasználói interfészt mindig a felhasználóhoz igazítjuk. Általánosságban a következő elveket fogalmazhatjuk meg:
Adatbevitel felületeken fontos helyes sorrend. Fentről lefele, jobbról balra haladjon. A következő képen egy jó sorrendet látunk:
Helytelen össze-vissza ugrálás.
A bevitt adatokat ellenőrizzük.
A hibákról tájékoztatjuk a felhasználót.
A User-centered design szavakból alkotott betűszó.
Tágabb értelemben felhasználói felület tervezés egy típusa, ahol a felhasználói kívánságok nagy figyelmet kapnak.
A tervezési folyamatot az ISO is szabványba foglalta. A szabvány száma: ISO 9241-210, 2010
Az ISO szabvány hat alapelvet ír le:
A következő kérdések segítenek a megvalósításban:
A felhasználók jól átlátható programmodellel találják magukat szembe. A navigációs lehetőségek legyenek kiemelve. A felhasználók számára azonnal derüljön ki mit tehetnek meg és mit nem.
A szöveg legyen olvasható. Szükséges a megfelelő tipográfiai ismeret. Tudni kell milyen fontokat érdemes használni, mikor engedhetünk meg magunknak díszes fontokat. A fontok esetén a sans serif használata ajánlott 10-12 pixeles nagyságban. Serif esetén 12-16 pixeles méretek az ajánlottak. Növeli az olvashatóságot a megfelelő kontraszt. A legolvashatóbb sötét szöveg világos háttéren.
A nyelv megválasztásánál a megcélzott felhasználók döntőek. A mondatok legyenek rövidek, szerkezetük legyen egyszerű. Kivételt képezhet, ha valamiféle szakzsargon miatt bővebb kifejtés szükséges. Passzív mondatszerkezetek helyett az aktív szerkezetek és igék használata ajánlott főnevek és névszók helyett.
Egy kitalált személy a felhasználó minden tulajdonságával.
Bizonyos események sorozata amely az adott személlyel kapcsolatos.
Egy kölcsönhatás a felhasználó és a világ között.
A fejlesztett felületet jó esetben élvezetes használni. A felület megtervezése ezért kiemelt fontossággal jár.