Tartalomjegyzék

< Grafika

GIMP technikák

Billentyűkombinációk

Tab Az eszköztár ablakok elrejtése/mutatása

Ecsethasználat

Egyenes vonalak rajzolása

Ecset dinamika

Régebbi GIMP változatokban az Ecsetdinamika nincs magyarra fordítva, ezért azt felirat:

Átlátszóság változtatása

Hópehely rajzolása

GIMP ecset

Az ecsetek kiterjesztése:

.gbr

Az ecsetkönyvtárban azonban használható még:

.gih (GIMP animált ecset)
.abr (De használhatók Photoshophoz gyártott ecsetek is)

Az alábbi könyvtárak egyikébe kell másolnunk operációs rendszertől függően:

Linux

~/.gimp-2.6/brushes

XP

C:\Documents and Settings\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes

W7

C:\Users\felhasznalonev\.gimp-2.6\brushes

Ecsetek

Saját ecset

  1. Amit a vágólapra teszünk az rögtön ecsetékén használható
  2. Ha elmentünk egy képet ecsetnek, akkor mentsük gbr kiterjesztéssel.
    1. .gbr

Alakzatok rajzolása

Kör rajzolása

  1. Ecset
  2. Ellipszis-kijelölési eszköz
  3. Shiftet nyomva tartom és meghúzom az ellipszist (szabályos kört kapok)
  4. Kijelölés menü → Kijelölés-szerkesztő menüpont
  5. Jobb alsó sarokban az utolsó ikon a Végigrajzolás

A szabályos kör rajzolása úgy is történhet, hogy az Ellipszis-kijelölő eszköznél nem a Shiftet tartom nyomva, hanem beállítom a következőt

Rögzített -> Méretarány

Útvonalak

Kijelölés útvonallá alakítása

Útvonalablakban jobbról a harmadik ikon.

Ha szerkeszteni szeretnénk:

Útvonal bezárása

Ha az útvonalat kijelöléssé alakítjuk az automatikusan bezáródik.

Az útvonalat viszont magunk is bezárhatjuk:

Útvonal pont hozzáadása

Ctrl + bal egér

Útvonal pont törlése

Shift + Ctrl + bal egér 

Útvonal pontjainak forgató négyzetei

Ha egy útvonal egyik csomópontjából nem tudjuk kihúzni a forgatónégyzetet, akkor használjuk a következő billentyűkombinációt:

Ctrl + t

Animáció

A réteg nevében beállítjuk meddig látszódjon, majd legyen lecserélve.

Az egyes rétegek nevei

stb.

Ha átlóban, egyenesvonalon mozgatunk egy labdát, az árnyékát pedig mindig eltávolítjuk tőle egy szinuszgörbe mentén, akkor pattogó labda hatás jön létre.

RGB csatornák felcserélése

GIMP verzió: 2.6.x

Színek → Komponensek → Szétbontás

Létrejön egy új kép, amelynek három rétege lesz.

Színek → Komponensek → Összevonás

Itt kicseréljük, például a vörösnél a kék réteg legyen A kéknél a vörös réteg legyen.

Kép gömbölyű szélekkel, kerekített sarokkal

Szűrők -> Dekor -> Gömbölyített sarok ...

Kijelölöm az új ablakban a képréteget, majd:

Szűrők -> Dekor -> Lesarkítás ...

Kép sötétebb körbe

  1. A kontrasztot erősebbre veszem
    1. egyik lehetőség: Színek → Fényerő kontraszt
    2. másik lehetőség: Színek → Görbék (az alsó harmadból jobbra lefel, a felső harmadból felfele húzom)
  2. Szűrők → Torzítás → Lencse-torzítás …
    1. Pl.:
      1. Fő: -49
      2. Szél: -23
      3. Nagyítás: -8
      4. Fényesítés: -49

Csillagecset készítés

Ecsetek ablakot megjelenítem.

Shift + Ctrl + B

Az egyik ecseten jobb egér gomb.

Ecset kétszerezése

Egy ecsetszerkesztő ablak jelenik meg

Formánál jelöljük a „Gyémánt” formát.

Beállítjuk az ecset nevét.

Az ecsetszerkesztőt bezárhatjuk, elkészült.

Réteg

Réteg zárolása

A réteget azért szoktunk zárolni, hogy a következő műveletek a már megfestett területen működjenek, az átlátszó területen ne.

Rétegek láthatósága

Ha csak egy réteget szeretnénk látni, akkor a következőt tegyék: A Shift-et lenyomom, majd kattintok arra a képre amelyet önmagában szeretnék látni. A többi kép bekapcsolás ugyanígy: Az egyetlen látható kép felett kattintok, és a többi is láthatóvá

Kijelölés

Útvonallá alakítás

Kijelölés -> Útvonallá alakítás

Vissza az útvonalablakban.

Csatornába mentés

Kijelölés -> Mentés csatornába

Vissza a Csatorna ablakban.

Tüzes betűk

A tüzes betűkhöz használhatjuk az FX-foundry scriptet.

  1. Másoljuk a ~/.gimp-2.6/scripts/ könyvtárba Linuxon az scm fájlokat. Windowson keressük meg a scripts könyvtárat.
  2. A GIMP indítás után FX-Foundry menüpont jelenik meg.
  3. Készítsünk egy új rétegre egy feliratot.
  4. Fésüljük rá a feliratot az üres rétegre.
  5. FX-Foundry menü, Animation almenü, Fire animator menüpont.
  6. Próbáljuk ki a Szűrők → Animáció → Lejátszás… menüponton keresztül.
  7. Optimalizáljuk: Szűrők → Animáció → Optimalizálás (GIF-hez)
  8. Mentéskor kattintsunk a „Mentés animációként” rádiógombra.

Rácskészítés

  1. Kezdjünk egy új átlátszó réteggel
  2. Feket-fehér színek legyenek beállítva
  3. Vízszintes lamellák készítése
    1. Szűrők → Torzítás → Lamellák…
    2. Beállítások
      1. Irány: Vízszintes
      2. Elmozdítás: 50
      3. Szakaszok száma: 23
    3. OK. Elkészült vízszintesen
  4. Most újra csináljuk függőlegesen
    1. Szűrők → Torzítás → Lamellák …
      1. Beállítások:
        1. Irány: Függőleges
      2. Többi beállítás marad 50 és 23
    2. OK.
  5. A négyzetrács elkészült
  6. Most szinezhetünk
  7. Először jelöljük ki az üres részeket
    1. Szín szerinti kijelölő eszköz
    2. Belekattintok egy üres részbe és máris színezhetek
  8. A többi részt úgy színezhetjük, ha invertáljuk a kijelölést

Görbe vonalak

  1. Új képméretű réteg
  2. Méretezzük át legalább félszer nagyobbra
    1. Réteg → Réteg átméretezése…
    2. A kép így automatikusan középen van
    3. görbe vonalaknak pedig nagyobb hely kell, hogy a a végeken a „csomók” ne essenek a rajzvászonra
  3. Egy görbe rajzolása
    1. Útvonal eszközzel kattintsunk a képen kívül baloldalon
    2. A másik pont legyen a képen kívül jobboldalon
    3. Görbítsük meg a vonalat tetszés szerint
  4. Előtérszín
    1. amilyen színűre szeretnénk a vonalat állítsuk be
  5. Rajzoljuk körbe az útvonalat
    1. 2-es ecsetméret ehhez megfelel
  6. Mossuk el Gaussal
    1. Elmosás → Gauss-elmosás…
      1. Vízszintes: 2,0
      2. Függőleges: 2,0
  7. Szűrők → Torzítás → I-görbítés
    1. Deformálási sugár: 100
    2. Egérkattintással és húzással készítsük el hova görbítünk
    3. Animálás fül
      1. Animálás jelölőnégyzet
      2. Képkockák száma: 10
  8. Ha kell összefésüljük, tükrözzük, stb.
  9. A 0. képkocka nevű réteg megegyezik az eredeti egyetlen vonal réteggel, ezért az eredeti akár törölhető is.

Hullámos szöveg

Hullámos vagy görbe szöveg előállítása.

Tegyük a képre a kívánt szöveget. Ügyeljünk, arra, hogy a szöveg réteg legyen az aktív. Ezek után:

A szöveg felső és alsó szegélyének külön-külön fogjuk állítani. Keressük meg a következő részt: „Ennek a szegélynek a görbéje”. Alapértelmezetten a felső görbét állíthatjuk, ennek megfelelően be van jelölve a „Felső” nevű rádiógomb. Az alsóra kattintva a szöveg alsó szegélyét állíthatjuk.

Linkek