[[:oktatas:grafika|< Grafika]]
====== Grafika tananyag ======
* **Szerző:** Sallai András
* Copyright (c) 2011, Sallai András
* Szerkesztve: 2011, 2024
* Licenc: [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC BY-SA 4.0]]
* Web: https://szit.hu
===== Bevezetés =====
Grafika alatt most elektronikus/digitális képekkel való munkát értünk.
Mi az előnye a digitális képeknek?
* kevesebb helyet foglal
* nem kell értük fákat kivágni
* alakítható, formázható
* a publikálás könnyebb
* továbbítható e-mailben
* bárhol, akár otthon is készíthető belőle papír alapú kép
A képeket fényképző és/vagy filmfelvevő gépekkel, szkennerekkel készítjük,
vagy magunk állítjuk elő valamilyen képszerkesztő programmal.
A képszerkesztő programok ennek megfelelően képesek a kész
fényképek szerkesztésére, formázására, retusálásra, illetve
előállíthatók velük saját magunk által készített képek.
Ma legtöbb képpel az interneten találkozunk. Az interneten
három fajta képformátumot támogatnak a böngészők. A GIF,
JPEG, PNG. Képeinket ezen formátumok valamelyikébe kell
elkészítenünk.
===== Fogalmak =====
==== Pixel ====
A kép legkisebb szerkeszthető, manipulálható része. Más néven képpont.
Úgyis mondhatnánk egy minta a képből. A képet minél több sűrűbb mintákból
állítjuk össze, annál több képpontunk lesz. Egy képpont valamilyen színt
jelenít meg számunkra. A megjelenítő eszköztől függően vagy additív, vagy
szubsztraktív színkeveréssel.
==== Megapixel ====
Hány millió pontból állítja össze a képet a fényképezőgép.
1 megapixeles eszköz kb. 1200x900 képpontot rögzít.
==== Oldalarány ====
1 millió képpontot előállíthatunk 1000x1000 arányból, de 100x10000 arányból is.
Hagyományos fénykép oldalainak aránya pl. 2x3 (például 10x15 cm)
==== Felbontás ====
A képpont sűrűségét meghatározó adat.
Mérték egysége a képpont/hüvelyk (angolosan: pixels per inch, ppi).
Ez azt jelenti, hogy egy 100 ppi felbontású kép 100*100 képpontból áll.
==== Digitális kép ====
Egy digitális kép képpontokból áll elő. A kép kezelése lehet raszteres
vagy másként pixeles és vektoros. A pixelgrafikus képszerkesztés esetén
a képpel pixelenként dolgozunk. A vektorgrafikusnál több pixelt tudunk
egyszerre kezelni.
==== Színezet ====
Egy tárgyról visszaverődő vagy azon átbocsájtott szín
==== Telítettség (Saturantion) ====
Egy szín tisztasága, vagy erőssége.
==== Fényesség ====
A szín relatív világossága vagy sötétsége.
A fényesség mértéke általában 0%-tól (fekete) 100%-ig (fehér).
==== Színárnyalat (Hue) ====
Színesség
==== Színhőmérséklet ====
A napfénynél adott színnel pompázó tárgyak mesterséges fényél sokkal sárgábbak lehetnek.
Ez mi leginkább csak a fényképen vesszük észre, mert amit szemmel látunk, azt az
agy korrigálja.
A különböző kibocsájtott színű fényeket színhőmérsékletnek nevezzük.
Kelvin-fokban adjuk meg.
A nap és egy vakuk kb. 5500 Kelvin-fokos (délelőtt, és kora délután).
Izzólámpák kb. 2600-3800 Kelvin-fok között bocsájtanak ki fényt.
===== Képalkotás =====
100000000000000000
010000000000000000
001000000000000000
000100000000000000
000010000000000000
000001000000000000
000000100000000000
000000010000000000
Nem fakul, nem romlik, mindig állandó, könnyen másolható.
==== Létrehozás ====
Digitális képeket fényképező géppel, szkennerekkel vagy rajzoló, képszerkesztő programokkal állíthatunk elő.
==== Megjelenítés ====
* monitor
* kijelző
* nyomtató
* rajzológép
* stb.
===== Színterek =====
==== HSL ====
Hengeres színkoordináta rendszer. Az RGB újrarendezésével jött létre, amely
szemléletesebb próbál lenni mint a derékszögű koordináta rendszer.
HSL a színárnyalat, telítettség és a fényerő összetevői.
Gyakran említik HLS néven.
A HSI, HSV, HSB, HSL és HLS nevek használata sajnos nem következetes. Találkozhatunk olyan
leírással, ahol keverik ezeket.
* Hue - színezet
* A színárnyalatnak a középső függőleges tengely körüli körív felel meg.
* Saturation – telítettség
* A telítettség a tengelytől való távolság
* Brightness – világosság
* A henger magassága (hossza) a fényerőt jelöli.
Az eszközfüggő RGB modell átalakítva. A valós szín színezettsége, telítettsége, világossága adja a kívánt színt.
==== HLS ====
Lásd HSL
==== HSV ====
Lásd HSL
==== HSB ====
Lásd HSL
==== HSI ====
Lásd HSL
==== RGB ====
Összeadó színkeverés.
Három alapszínnel dolgozunk. Ezek:
* Piros (Red)
* Zöld (Green)
* Kék (Blue)
E három szín egymásra vetítésével állítjuk elő a kívánt szint.
Mivel vetítésről beszélünk, ebből is következik, hogy elektronikus
készülékkel előállított színről van szó. Ezeket használják a
televíziók, monitorok, stb.
==== CMYK ====
Kivonó színkeverés. Három alapszínű festék összekeverésével hozunk létre egy színt.
A három alapszín:
* cián (Cyan)
* bíbor (Magenta)
* sárga (Yellow)
Nyomdatechnikai okok miatt az összes szín nem állítható elő, ezért egy fekete
színt is teszünk a három alapszín mellé:
* fekete (blacK)
Papíralapú, nyomtatott dokumentumoknál, képeknél használjuk.
==== CMYK+OG ====
A CMYK színrendszerhez a narancs és a zöld színek hozzáadása.
A Pantone cég Hexachrome nevű színrendszere.
==== CIE L*a*b* ====
Eszköz független színtér -- eltérően az RGB és a CMYK színterektől. A CIE dolgozta ki 1931-ben.
A CIE azaz Commission Internationale de l'Eclarage
Nemzetközi Világítástechnikai Bizottság
A leírható színek száma: 6 553 600
Egyértelműen és eszközfüggetlen módon definiált szín leírására alkalmas.
=== A színek előállítása ===
* fényesség – lightness – értéke 0 és 100 közé eshet
* "A" csatorna – a bíbor-zöld átmenetet adja 256 értékkel.
* "B" csatorna – a kék-sárga átmenetet tárolja 256 értékkel.
==== YCbCr ====
Röviden csak YUV formátum. Három komponensből áll:
* Y - fényerő - luma
* Cb - kék fényerejének eltérése
* Cr - vörös fényerejének eltérése
Előnye, hogy a fényerő és a színek tárolása különválik, így hatékonyabb tömörítés lehetséges, mert a szemünk érzékenyebb a fényerő változására, szemben a színek változásával.
===== Képfájlformátumok =====
^ Képformátumok ^^
| Raszter grafikus (pixelgrafikus, bitképes) | Vektorgrafikus |
| JPG \\ GIF \\ PNG \\ RLE \\ TIF \\ XPM | SVG \\ CDR \\ AI \\ WMF \\ EPS |
^ Képformátmok ^^^
^ Tömörített ^^ Tömörítettlen ^
^ Veszteséges tömörítés ^ Veszteség mentes ^ ^
| JPG | GIF \\ PNG | BMP \\ XPM \\ SVG |
==== JPEG/JFIF ====
A JPEG a Joint Photographic Experts Group angol betűszó. A JPEG képformátum veszteséges tömörítési eljárást használ a képek tárolására. A veszteség azonban a szem számára nem érzékelhető. Ez változhat a sok szerkesztés hatására.
A JPEG 2000 formátum egy új veszteség mentes tömörítési eljárás.
==== TIFF ====
A TIFF a Tagged Image File Format szavakból alkotott betűszó.
Lehet veszteséges és veszteségmentes.
==== RAW ====
A kamera érzékelőjének kimenete, minimális feldolgozottsági állapotban.
Tehát zajszűrés nélküli képek. Úgy is tekinthetünk rá mint az analóg
gépek esetén a negatív. Úgy is mondhatnánk ezt még elő kell hívni.
Az előhívást képszerkesztőben végezzük. Ha a fényképezőgépünkön beállítjuk
a JPEG formátumot, akkor a gépünk maga elvégzi az "előhívást". Az
"előhíváshoz" a következőkhöz hasonló műveletek lehetnek:
* élesítés
* fényerő
* fehéregyensúly
* színegyensúly
* kontrasztot növelése
* szaturáció
* linearitást
* a színek interpolálása
* sRGB színtérbe konvertálás
A fényképezőgép analóg átalakítóját mindenképpen digitalizálni kell, így egy minimális konvertálás RAW formátum esetén is van.
==== PCD ====
Kodak Photo CD fájl
==== EPS ====
Encapsulated PostScript
Az EPS a PS (PostScript) egy változata. Az EPS-ek képként elhelyezhetők egy PS dokumentumban.
A PS operációs rendszer független ábraformátum, illetve lapleírónyelv. A grafikai-tipográfiai elemek vektorgrafikus formában vannak tárolva.
A fájl maga karakteres, azaz ASCII formátumú.
Az PS nyomdaipari szabvány.
Az EPS a PS-el szemben csak egyetlen oldal leírását tartalmazhatja.
Ennek, célja, hogy egy PS dokumentumba illesztve egy EPS-t, az váljon annak teljes értékű
részévé.
==== AI ====
Az Adobe Illustrator saját formátuma. Valójában a PostScript egy leegyszerűsített változata.
===== Irodalom =====
* http://ventura.tramontana.co.hu/dtp/postscript (2011)