[[:oktatas:grafika:3d modellezés|< 3D modellezés]] ====== Blender ====== * **Szerző:** Sallai András * Copyright (c) 2024, Sallai András * Licenc: [[https://creativecommons.org/licenses/by-sa/4.0/|CC BY-SA 4.0]] * Web: https://szit.hu ===== Telepítés ===== Windows: choco install blender Linux: apt install blender Web: * https://www.blender.org/ ===== Indulás után ===== {{:oktatas:grafika:3d_modellezes:blender_after_start.png?400|}} * Felül van egy címsor. * A címsor alatt egy menüsor * Az ablak alján egy státuszsor A menüsor egészen rövid: * Fájl Szerkesztés Render Ablak Súgó Amit utána látunk az nem a menü része. Utána találjuk a munkaterületeket vagy angolul workspace. A munkaterületek valójában különböző módon összerakott panelek, adott munkákhoz. A panelekről lejjebb lesz szó. ===== Panelek ===== A munkaterületen panelokon dolgozhatunk. Angolul Areas néven használjuk. Induláskor 4 panel jelenik meg. A választható paneleket a következő ábrán láthatjuk. {{:oktatas:grafika:3d_modellezes:blender_areas.png|}} Induláskor a következő négy panelt látjuk: * 3D Viewport * Idővonal (az előző alatt) * Áttekintő (jobb oldalon felül) * Tulajdonságok (jobb oldalon alul) Minden panel bal felső sarkában van egy legördülő doboz, amire kattintva a fenti ábra láthatjuk, és választhatunk más paneleket is. A panelek közötti elválasztóvonalat ha az egérrel megtaláljuk akkor egy kétirányú nyilat kapunk. Ekkor a bal egérgombot lenyomva azok átméretezhetők. ===== A 3D Viewport panel ===== ==== Eszköztár ==== Néhány panelnak lehet eszköztára. Alapértelmezetten az eszköztár bal oldalon megjelenik. Ki és bekapcsolható: * T ==== Nézetek ==== A következő nézetek állíthatók be: elölnézet, felülnézet, oldalnézet, kamera nézet. Nézetek beállításának billentyűkombinációi: * Num 1 – előnézet * Num 3 – jobb oldali nézet * Num 7 – felülnézet * 15 fokos lépésekkel elforgatható * 2, 8, 4, 6 * Num 0 – kameranézet * Ctrl + Num 1 - Hátulnézet * Ctrl + Num 3 - Oldalnézet * Ctrl + Num 7 - Alulnézet * Num 5 Váltás ortografikus és perspektívikus nézet között ==== Nagyítás ==== Közelítés és távolítás vagy nagyítás és kicsinyítés * + -- Nagyítás * - -- Kicsinyítés Kényelmesebben elérhető a középső egérgomb görgetésével a funkció. ==== Körbejárás ==== A tárgy/tárgyak körbejárása a **középső egérgomb** nyomva tartása mellett lehetséges, egérhúzással. A tér eltolása oldalra a **Shift + középső egérgombbal** lehetséges. A tér eltolása függőlegesen a **Ctrl + középső egérgombbal** lehetséges. ==== Szerkesztő mód ==== A Blender 3D Viewportja, alapból **Objektum módban** indul el. Szerkesztő módba kapcsolhatunk a "Tab" billentyű lenyomásával. A "Tab" billentyű csak akkor működik, ha az egérmutató a 3D Viewport felett van. Szerkesztő módban az objektum minden sarokpontja ki van jelölve. A kijelölést a "A" billentyűvel vehetjük le, vagy tehetjük vissza az összesre. Ha szeretnénk egy csoportot kijelölni, akkor vegyük előbb le a kijelölést az "A" billentyűvel, majd jelezzük a Blender számár, hogy több pontot szeretnénk kijelölni. Ezt a "B" billentyűvel tehetjük meg. Ekkor bal egér gombbal kijelölhetjük az egészet. ===== A síkbeli alakzat kiterjesztés ===== Rajzolok egy síkbeli alakzatot. * Add -> Curve -> Circle (lehet más alakzat is) * Átkapcsolok **Object Mode** módba * Object > Convert > Mesh * Átkapcsolok **Edit Mode** módba * Kijelölöm a kört * Nyomjunk egy **E** billentyűt a kiterjesztéshez. * Húzom valamilyen irányba ==== Több lapból ==== Ha több lapból szeretnénk az alakzatot: * Jelöljük ki a kört * Jobb egér > Subdivide ==== Húzás fix szögben ==== * Tartsuk nyomva a Ctrl billentyűt Ekkor pontosan függőlegesen is felhúzhatjuk, vagy nagyobb ugrássokkal dönthetjük jobbra vagy balra. ===== Kép készítéshez ===== Szín beállíátsa: * World properties > Felület > Szín Ha szeretnénk a beállított színt: * Render Properties > Színkezelés > View Transform > Standard Színezzük a beállítást: * Material properties > Felület > Base color ===== Billentyű kombinációk ===== | Ctrl + U | Nézetek mentése | | Num 1 | Előnézet | | Num 3 | Jobb oldali nézet | | Num 7 | Felülnézet | | Ctrl + Num 1 | Hátul nézet | | Ctrl + Num 3 | Bal oldali nézet | | Ctrl + Num 7 | Hátul nézet | | Num 5 | Váltás ortogonális és perspektívikus nézet között | | Num 0 | Kamera nézet | | 8-2 és 4-6 | Nézet forgatása | | A | Minden kijelölése vagy Minden kijelölés megszüntetése | | B | Kijelölés gumikerettel (bal egérgomb) | | B-B | Kijelölés köralakban | | C | Kurzor a nézet közepére | | Shift + C | Mindent megjelenít | | Szóköz | Főmenü | | G | Eltolás | | R | Forgatás | | S | Átméretezése | | S, majd X vagy Y | Tükrözés | | Shift + D | Másolat | | Jobb egérgomb | Kijelölés | | Shift + Jobb egérgomb | Összeadó kijelölés | | Ctrl+Szóköz | Gizmó eltüntetése/megjelenítése | | Delte | Objektum törlése | | Num5 | Ortografikus és perspektívikus koordinátarendszer között váltás | | Num1 | Elölnézet | | Num3 | Oldalnézet | | Num7 | Felülnézet | | A | Minden kijelöl vagy semmit | | E | Kijelölés másolása, a kijelöléssel összekötve | | Ctrl + Z | Visszavonás | | G | Csúcspont mozgatása | | R | Forgatás | | R majd Z | Forgatás a Z tengely körül | | R majd X | Forgatás az X tengely körül | | R majd Y | Forgatás az Y tengely körül | | Ctrl + egérmozgás | Mozgatás közben egységenként mozgat | | Shift + S | Igazítás valamihez | ^ Rajzolás ^^ | D nyomva tartva + LMB | Rajzolás | | D nyomva tartva + RMB | Törlés | | Ctrl+D nyomva tartva + LMB | Vonal rajzolása | | Ctrl+D nyomva tarva + RMB | Több vonal rajzolása | ^ Bézier görbék ^^ | V | Sarokpont megváltoztatása | ^ Ablakok ^^ | T | Eszköztár ablak ki/be | | N | Tulajdonságok ablak ki/be | ===== Blender leírások linkek ===== * https://www.blender.org/ (2020) * http://hu.wikibooks.org/wiki/Blender_3D/Magyar_nyelv%C5%B1_oktat%C3%B3anyagok_list%C3%A1ja * http://blender.uw.hu * http://www.kockart.hu/tutorials/az-elso-kepunk-blender-2.5-ben * https://blender-archipack.org/ (Blender kiegészítő, lakás berendezéshez; 2019) * https://p3d.in/ (Online 3D megosztások) * https://gist.github.com/probonopd/0fab254aa0b6fc371d8db641822bd530 (Autodesk Fusion 360 in the Linux Browser) * https://bulake.blog.hu/2016/02/06/blender_3d-s_jatekok_kesziteserol_szoftverek_vilaga (2020) * http://blender.hu/index.php?page=tut&l=rdoc/jatekterv (2020) * http://kfg.hu/info/html/blender/ (2020) * https://www.raywenderlich.com/2622-blender-tutorial-for-beginners-how-to-make-a-mushroom (2020)