oktatas:programozas:assembly:gepikod
Különbségek
A kiválasztott változat és az aktuális verzió közötti különbségek a következők.
oktatas:programozas:assembly:gepikod [2019/08/21 17:08] – létrehozva admin | oktatas:programozas:assembly:gepikod [2019/12/06 17:31] (aktuális) – eltávolítva admin | ||
---|---|---|---|
Sor 1: | Sor 1: | ||
- | [[oktatas: | ||
- | |||
- | ====== Gépikód ====== | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | * **Szerző: | ||
- | * Copyright (c) Sallai András, 2011, 2014 | ||
- | * Licenc: GNU Free Documentation License 1.3 | ||
- | * Web: http:// | ||
- | |||
- | |||
- | ===== A gépi kódról ===== | ||
- | |||
- | A Neumann János szerint az utasításokat a memóriában kell tárolni. Volt amikor csak az adatok voltak a memóriában. | ||
- | Az utasítások olyan parancsok, amelyet a processzor hajt végre. Az utasításokat memóriában tároljuk, a processzor | ||
- | a végrehajtás idejére a regisztereibe tölti azokat. Az adatokkal vagy a memóriában számol vagy azokat is | ||
- | a regiszterbe tölti, ez programtól függ. | ||
- | |||
- | Mivel a processzor hajtja végre az utasításokat, | ||
- | utasítások, | ||
- | |||
- | Egy gépi kódú utasítás két részből áll: | ||
- | |||
- | | műveleti kód | címrész | ||
- | |||
- | A címrész egy-, két, vagy háromcímű. | ||
- | Az utasítást mindig úgy értelmezzük, | ||
- | |||
- | A regiszterek egyike egy utasítás számláló, | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | ===== A gépi kódú programozás ===== | ||
- | |||
- | |||
- | A következőkben a debug program segítségével ismerkedünk a gépi kódú programozással. | ||
- | |||
- | Gépi kódú programozás során két dologgal dolgozunk, a processzor és a memória. | ||
- | |||
- | |||
- | |||
- | | processzor | memória | | ||
- | |||
- | |||
- | A memória szegmensekre van osztva. | ||
- | |||
- | Memória | ||
- | 0-dik szegmens | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | |||
- | |||
- | 1419 szegmens | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | | 0000 | | ||
- | |||
- | |||
- | Indítsuk el a Debug programot. Minden Windowsban megtalálható, | ||
- | vagy Linux esetén egy FreeDOS telepítése után használhatjuk. | ||
- | |||
- | A Debug az indítás után a várakozási jelnek egy " | ||
- | jelenít meg. | ||
- | |||
- | < | ||
- | - | ||
- | </ | ||
- | |||
- | A Debugban minden utasítás egyetlen karakterből áll. | ||
- | Az első parancs amit érdemes megismerni, az " | ||
- | Az " | ||
- | de ezzel lehet megváltoztatni egy regiszter tartalmát is. | ||
- | |||
- | A regiszterek tartalmának megtekintéséhez írjuk be az " | ||
- | parancsot. | ||
- | < | ||
- | -r | ||
- | </ | ||
- | |||
- | < | ||
- | -r | ||
- | AX=0000 | ||
- | DS=1419 | ||
- | 1419:0100 29D8 SUB AX,BX | ||
- | - | ||
- | </ | ||
- | |||
- | Az Enter lenyomás után a fentieket látjuk. Konkrétan a processzor | ||
- | regisztereit, | ||
- | |||
- | A regiszter a processzorban egy gyors elérésű tároló. | ||
- | hexadecimális számokat tudunk elhelyezni benne. | ||
- | |||
oktatas/programozas/assembly/gepikod.1566400130.txt.gz · Utolsó módosítás: 2019/08/21 17:08 szerkesztette: admin